Content marketing

Bedrijven zien (steeds vaker) in dat het delen van verhalen die mensen interesseren een veel efficiëntere en effectievere manier is dan traditionele advertenties. Dit geldt niet alleen voor de korte, maar vooral ook voor de langere termijn.

Waarom content marketing inzetten (de statistieken)?

Deze zogenoemde ‘outbound tactieken’ werken steeds minder efficiënt. Bekijk deze statistieken van alternatieven voor content marketing eens:

  • Standaard banneradvertenties hebben een doorklikratio (CTR) van slechts 0,12% (eMarketer)
  • 86% van de consumenten heeft last van ‘bannerblindheid’ en weten niet meer welke advertenties zij recent hebben gezien (Adotas)
  • 56% van de display advertenties zijn nog nooit door een mens gezien maar alleen door robots (AdAge)
  • Steeds meer mensen gebruiken een AdBlocker (PageFair). Adblock Plus is bijvoorbeeld al meer dan 500 miljoen keer gedownload (Emerce)
  • De kans is groter dat je een vliegtuigongeluk overleeft dan dat je op een banner klikt (HubSpot)

Content marketing en SEO

Het bieden van gevarieerde content (op de eigen site en die van derden) levert een positieve bijdrage aan de vindbaarheid in zoekmachines. Je ziet dus ook in content marketing de footprint van zoekmachine marketing terugkomen. Teksten worden geschreven met de klantwensen in het achterhoofd, maar men is scherp als het gaat om de zoekmachine vriendelijkheid van teksten door bijvoorbeeld het verwerken van belangrijke key-words.

Inzichtelijk maken van content marketing

Aantrekkelijk aan content marketing is dat het erg goed meetbaar is. Anders dan bij een social media marketing plan kun je van tevoren al een aardige inschatting maken van de grootte van de doelgroep, hoe de concurrentie scoort en welk minimum resultaat je zou mogen verwachten na een bepaalde periode. Niet alles is even ‘hard’ te meten maar er zijn volop KPI (key performance indicators) te definiëren, hoewel de invulling afhangt van je te behalen doelstellingen.

Wat is content marketing niet?

De content marketingfilosofie is gebaseerd op vijf grondbeginselen die haaks staan op de manier waarop veel bedrijven gewend zijn te communiceren met hun doelgroepen.

Content marketing
5 (100%) 1 vote
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0