Bovenaan in Google

Om bovenaan in Google te komen ben je voornamelijk afhankelijk van twee factoren: intern en extern. Intern is de kracht van je eigen website, extern is de kracht van die van jouw concurrenten. Het mag duidelijk zijn dat je op de interne factor het meeste invloed kunt uitoefenen. Maar hoe?

Afkaderen: begin klein

SEO draait om twee dingen: relevantie (zoekwoorden) en kwaliteit (waardering). Bij relevantie moet het aanbod (een webpagina) aansluiten op de vraag (een bepaalde zoekwoordcombinatie). SEO copywriting zorgt er voor dat, door het slim inzetten van keywords, een pagina relevant wordt gemaakt voor een bepaald zoekwoord of combinatie van zoekwoorden.

Daarmee is de helft van je zoekmachine optimalisatie afgedekt. Je bent relevant. Dat betekent dat je in het juiste rijtje wordt gerankt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je ook hoog rankt. Daarvoor is de kwaliteit van de pagina essentieel.

De kwaliteit wordt gemeten met een getal tussen de 0 en 100.  De activiteit op een bepaalde pagina (lezen, delen, er naar linken, etc.) bepaalt hoe hoog de kwaliteitswaarde is. De inhoud van je website, de zogeheten content, heeft invloed op die kwaliteitswaarde. Dat kan van alles zijn: ontwerp, originaliteit, de kwaliteit van je webteksten, hoe actueel je site is, hoe vaak er nieuwe inhoud op je site verschijnt etc.

Door af te kaderen beperk je je tot een bepaald gebied waarop jij hoog wilt scoren. Kies bewust uit op welke zoekwoorden jij je gaat richten. Dat zijn de zoekwoorden waarbij de kwaliteitswaarde van jouw webpagina even hoog of hoger is dan de pagina’s van de concurrenten op datzelfde zoekwoord.

Keuzes

Als een bepaalde zoekterm veel gezocht is, dan zal het aantal aanbieders die deze zoekterm in hun pagina’s laten terugkomen ook groter zijn. Kortom: hoe populairder een zoekterm, hoe groter de concurrentie. Bij veel van de langere zoekopdrachten is het vaak voldoende om je content te optimaliseren, teneinde de vindbaarheid van je website flink te vergroten.

Bij korte, veelgebruikte zoekopdrachten kun je er van uitgaan dat de grootste bedrijven al geïnvesteerd hebben in de optimalisatie van hun content. Om dan toch bovenaan in Google te komen bij dezelfde zoekopdracht ligt de oplossing in het investeren in de promotie van je website: zorg dat mensen je vinden. Zet je netwerk, social media en linkbuilding in.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Iedere webpagina wordt door Google grofweg op drie onderdelen beoordeeld. Daarvoor worden meer dan 200 factoren gebruikt in een speciaal algoritme. Die drie onderdelen zijn:

  • Relevantie (zoekwoorden)
  • Kwaliteit (waardering)
  • Gebruiksvriendelijkheid

Je zou vrij snel bovenaan in Google kunnen komen door pagina’s slim op een bepaald zoekwoord of zoekterm af te stemmen, of door specifieke pagina’s te promoten. Het gaat erom de juiste pagina met het juiste zoekwoord te koppelen. Met een zoekwoordenanalyse screen je de zoekwoorden van jezelf en die van je concurrentie. Dat resulteert in een lijst met het zoekvolume van alle zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw marktsegment. Vervolgens is het de kunst om erachter te komen hoe de kwaliteit van je pagina’s en van je concurrenten door de zoekmachine wordt beoordeeld.

Kwaliteit als driver

De kwaliteit van je pagina’s wordt nu voornamelijk bepaald door het aantal kwalitatieve links (link building) naar je pagina’s toe. Deze wordt uitgedrukt in een zogeheten PageRank. Hoe hoger de PageRank, des te kwalitatiever de pagina wordt beoordeeld door de zoekmachine. Het gevolg is dat je pagina hoger zal scoren in de zoekresultaten.

Page Authority

Met de tool Moz bar, een browserextensie van moz.com, kun je van iedere webpagina en van alle pagina’s in de zoekresultaten de Page Authority opvragen. Deze Page Authority geeft de kans weer dat een pagina goed gaat ranken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de Page Authority een hoge correlatie heeft met de ranking van een webpagina.

Door nu de Page Authority van je eigen pagina te vergelijken met de best scorende webpagina’s op een bepaald relevant zoekwoord kun je jezelf redelijk inzicht verschaffen in waar je rankt en of het mogelijk is om bovenaan te komen te staan in Google op dat zoekwoord.

SEO om bovenaan in Google te komen

Je hebt nu inzicht in de mogelijkheid voor ieder willekeurig zoekwoord of het makkelijk is om voor dat woord bovenaan in Google te komen.

Bij een hoge Page Authority en weinig promotie is het mogelijk om nog hoger te scoren. Dit kan door bijvoorbeeld het verkrijgen van meer links. Bij een lage Page Authority en veel promotie is het wellicht handiger om een andere zoekterm te kiezen, waarin je wel bovenaan in Google kunt komen. Zie onderstaande schematische voorstelling:

Gebruik slimme zoekwoorden

Probeer op te vallen. Dus probeer niet de zoveelste te zijn met dezelfde zoekterm, maar onderscheid je. Je kan beter een top 3 positie bemachtigen op een zoekwoord waar 100x per maand op gezocht wordt, dan een lage positie op een zoekwoord waar 1000 keer per maand op gezocht wordt.

Bovenaan in Google
5 (100%) 1 vote
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0