Zoekmachine marketing

Zoekmachinemarketing is het specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat betekent dat als een gebruiker een zoekopdracht intypt die relevant is voor jouw webpagina, dat jouw webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan. Hierdoor wordt je pagina of site sneller gevonden op internet, wat een positief effect heeft op het aantal reclame uitingen op internet. Naast linkbuilding is zoekmachine marketing op dit moment hét instrument dat wordt ingezet om je zichtbaarheid en vindbaarheid op het internet te vergroten en te optimaliseren. Daarbij speelt zoekmachine Google een belangrijke rol: deze zoekmachine wordt namelijk door het overgrote deel van Nederland gebruikt (98%).

Zoekmachine marketing (in het Engels: Search Engine Marketing) kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, heeft als doel het beter vindbaar maken van je website. Dit kan door het aanpassen van de structuur, de inhoud (content) en de linkstrategie van de site (linkbuilding), waardoor deze beter vindbaar wordt bij het invoeren van relevante zoektermen. Hierdoor worden nieuwe en potentiële klanten sneller op het spoor van jouw bedrijf en site gebracht. Wanneer een bepaalde zoekterm regelmatig terugkomt in de tekst op je website, begrijpt een zoekmachine als Google dat de website relevant is voor mensen die op deze term zoeken. Hierdoor wordt je site hoger in de zoekopdrachten geplaatst, wat weer in meer bezoekers naar je site zal resulteren.

Het voordeel van SEO is dat deze activiteiten gratis en gemakkelijk uit te voeren zijn, indien je dit zelf in eigen beheer doet of kunt doen. Als je deze kennis niet in huis hebt zijn er SEO-specialisten die dit voor je uit handen kunnen nemen. Het voordeel van SEO is dat de resultaten veel beter meetbaar zijn dan bij reguliere marketing.

Search Engine Advertising

Search Engine Advertising is het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast natuurlijke zoekresultaten. Als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord, of groep van woorden, intypt zal de advertentie naast of boven de resultaten worden getoond. Dit principe werkt volgens het principe ‘no cure no pay’: de adverteerder hoeft alleen te betalen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties linken naar een webpagina van de adverteerder.

Bij Search Engine Advertising kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden.

  1. Zo veel mogelijk bereik genereren
  2. Zo veel mogelijk clicks realiseren
  3. Zo veel mogelijk conversies realiseren. Onder een conversie wordt verstaan het omzetten van een lead naar een opportunity, of van een opportunity naar een aankooporder.

Bij succesvolle websites en webshops is zoekmachine marketing goed voor om en nabij de 80% van het gerichte websiteverkeer. Meer kwalitatief website verkeer betekent meer omzet. Door te investeren in zoekmachine marketing behaal je dan ook vaak het beste resultaat.

Wat is zoekmachine marketing?

De definitie van Marketing is: “Marketing is het optimaal bevredigen van de behoeften en specifieke wensen van (potentiële) kopers om zo de verkoop van producten en diensten te bevorderen.”

Als je deze definitie vertaalt naar zoekmachine marketing dan is het essentieel om ook hier de consument of klant centraal te stellen, maar dan in de context van behoeftebevrediging bij een zoekmachine, oftewel Google.

De 4 P’s vertaald naar zoekmachine marketing

1. Promotie

Promotie staat voor je website of webshop en daarmee je resultaat in Google. Je website of webshop is je online etalage en visitekaartje. Het moet uitstralen wie je bent, wat je aanbiedt en wat het voordeel van je product of dienst is voor potentiële kopers. Zorg er voor dat mensen eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Dat is een belangrijk onderdeel van (zoekmachine) marketing.

2. Product/Dienst

Datgene dat je verkoopt moet mooi en prominent in beeld worden gebracht op je website of webshop. En dus ook in de zoekmachine. Ook andere visuele hulpmiddelen kunnen worden ingezet, zoals video: je product of dienst kun je mogelijk ook in een bedrijfsfilmpje in beeld brengen. Leg de nadruk op de voordelen van je producten en diensten voor potentiële klanten en geef het de aandacht die het in hun ogen zou moeten verdienen.

3. Prijs

Prijs is een belangrijke factor voor een klant bij een aankoopbeslissing. Mensen willen een indicatie hebben van wat iets kost. Wees transparant. Daarbij hoef je niet per se te concurreren op prijs, maar overtuig de klant wel van je toegevoegde waarde. Daarnaast kunnen ook testimonials of klantrecensies vaak veel doen om potentiële klanten te overtuigen bij hun aankoop.

4. Plaats

In het kader van zoekmachine marketing is dit wellicht de belangrijkste P: plaats. Hoe zorg je ervoor dat consumenten jouw website of webshop vinden? Staat je website of webshop wel hoog genoeg als je zoekt op de juiste zoekterm?

Stimulering offline verkopen

In deze tijd kom je als ondernemer niet meer weg met enkel een fysieke winkel. Een groot deel van het klantenverkeer richting een fysieke winkel wordt tegenwoordig gegenereerd door online vindbaarheid. Via Google wordt gezocht naar de meest simpele zaken. Dus een kleermaker, accountant, dierenwinkel, boekenzaak, bakker, schilder, opticien,  kaaswinkel, etc. zoeken is gemeengoed geworden. Als je bovenaan in Google staat dan is de kans groot dat jij die klandizie binnen krijgt. Sta je er niet? Dan heb je de omzet de afgelopen jaren minder zien worden. Investeer daarom dus in zoekmachine marketing!

Zoekmachine marketing
5 (100%) 1 vote
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0