Website hoger in Google

Google’s zoekmachine gebruikt een veelheid aan methoden om te bepalen welke pagina’s bovenaan verschijnen in haar zoekresultaten. Het exacte algoritme is geheim, maar er zijn altijd enkele acties die je zelf kunt ondernemen om je ranking binnen Google te verbeteren. De term hiervoor is Search Engine Optimization, oftewel SEO.

Van belang hierbij is dat je een site maakt die mensen graag willen bezoeken. De teksten op de site moeten ook makkelijk leesbaar zijn en toegankelijk geschreven zijn. Als teksten automatisch gegenereerd worden en rechtstreeks uit een computer komen rollen of gekopieerd worden, zal Google dit na verloop van tijd detecteren en hierop het algoritme aanpassen. Het gevolg zal een vrije val in de ranking zijn.

Google Rank Tip #1 – Zoektermen

Een zoekwoord of een zoekterm zijn de woorden waarvan jij denkt dat iemand die waarschijnlijk zal invoeren in een zoekmachine om jouw product of dienst te vinden. Eigenlijk geef je aan wat het pagina onderwerp zal zijn volgens Google. Je kunt een boel energie steken in het genereren van zoekwoorden en daarmee je ranking verbeteren. Deze zoektermen moeten uiteraard ergens op je site terugkomen, bij voorkeur in de eerste paragraaf van de betreffende pagina. “Dit is een artikel over A,B of C.” Overdrijf niet en zorg dat de tekst natuurlijk oogt. Als het op spam lijkt dan is het dat waarschijnlijk ook.

Nogmaals, het is van belang dat de tekst er natuurlijk uit ziet en geschreven is zoals een normaal mens zoals jij en ik dat zouden schrijven. Probeer mensen in de inleiding voor te bereiden op wat ze gaan lezen en zet hier je zoektermen en zoekwoorden in. Maar doe dit met mate. Anders wordt het een woordenbrei van zoektermen, waardoor je het grotere geheel (de tekst) uit het oog verliest.

Als je naar je eigen website zou zoeken, welke zoektermen zou je dan gebruiken en invoeren in Google? Probeer dat eens en kijk welke resultaten je krijgt. Zijn die wat je zou verwachten? Als dat niet zo is, probeer dan eens dingen vanuit een ander perspectief te benaderen. Vraag een derde om je webpagina te lezen en vraag welke zoektermen zij daarbij zouden bedenken.

Probeer je te beperken tot 1 zoekterm per pagina. Dat betekent niet dat je je hoeft te beperken in je onderwerp: dat kun je nog steeds breed houden. Maar houd het leesbaar en probeer geen onwillekeurige woorden bij elkaar in een tekst te proppen om maar zoveel mogelijk zoektermen te kunnen genereren. Leesbare teksten zijn zowel makkelijker te vinden als makkelijker te lezen.

Google Rank Tip #2 – Zoekwoord dichtheid

Bij het ranken van webpagina’s kijkt Google onder andere naar de dichtheid van het zoekwoordgebruik. Met andere woorden, hoe vaak komt het zoekwoord voor. Gebruik natuurlijke zinnen. Probeer niet om Google om de tuin te leiden door hetzelfde woord keer op keer te gebruiken: ten eerste trapt de zoekmachine daar niet in en kan zelfs het tegengestelde effect opleveren (namelijk een ban), ten tweede zal het de leesbaarheid van je pagina niet bepaald verhogen.

Begin met een sterke openingszin of alinea, die in het kort samenvat waar je pagina over gaat.

Google Rank  Tip #3 Geef je pagina’s namen

Geef je pagina’s een korte naam met het <title> attribuut. Dit is essentieel. Google toont zoekresultaten vaak als een link, waarbij de paginatitel wordt weergegeven. Als die paginatitel “leeg” of “onbekend” is, drie keer raden hoeveel mensen dit gaan aanklikken.

Google Rank Tip #4 Geef aandacht aan links

Een van de belangrijkste zaken waar Google naar kijkt zijn hyperlinks. Daarbij kijkt Google zowel naar links die naar je website leiden, als links die van je website naar andere sites leiden.

Google kijkt naar de woorden die je gebruikt in links om de inhoud van je pagina te bepalen. Gebruik daarom links in je pagina’s die je zoekwoorden benadrukken.

Links van andere websites die naar jouw website leiden worden gebruikt om je PageRank te bepalen. Deze PageRank kun je verbeteren door tekstlinks uit te wisselen met andere relevante websites. Met name relevantie is hier van belang: een heleboel links die naar jouw site leiden, maar niet van relevante sites komen zullen je niet helpen. Voor banners kan dit zelfs averechts werken, want bij betaalde services zal dit je ranking niet ten goede komen, omdat dit beschouwt wordt als spam.

Google Rank Tip #5 Sociale netwerken

Sociale netwerken, zoals Facebook en LinkedIn, kunnen een goede manier zijn om je site te promoten. Het directe effect op je ranking is echter niet geheel duidelijk. Maar als een groot deel van je bezoekers via sociale netwerken komt, zorg er dan voor dat de inhoud van je websites “sociaal vriendelijk” ogen. Zet bijvoorbeeld meer in op visuele hulpmiddelen, zoals plaatjes en video/multimedia.

Google Rank Tip #6 Mobiel internet​

Pas je website zodanig aan dat hij ook geschikt is voor mobiel internet: steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om bepaalde zaken op te zoeken. Google neemt dit ook mee in hun ranking.

Google Rank  Tip #7 Structuur

Sterke, goed gestructureerde en goed georganiseerde pagina’s worden door Google over het algemeen het hoogste gerankt. Pagina’s met een goed opgezette structuur zijn ook makkelijker te navigeren voor gebruikers en daarom populairder: een reden waarom Google ze zelfs nog hoger in de ranking zal opnemen. Dus zet een goede structuur neer, dan volgt de rest van het SEO ontwerp min of meer vanzelf.

Website hoger in Google
5 (100%) 1 vote
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0