Hoog in Google

Zoekmachines zoals Google worden gezien als een black box die zoekrankings ophoesten voor websites en blogs, gebaseerd op geheime en mysterieuze algoritmes. In essentie klopt dit.

Honderden wetenschappers en wiskundigen zijn continu aan het werk in Silicon Valley om de kunstmatige intelligentie binnen hun zoekmachine te verbeteren.

Sommige zoekmachine optimalisatie (SEO) experts proberen op slinkse wijze Google te misleiden om op die manier hun SEO ranking te verhogen. Google werkt echter continu aan het verbeteren van haar algoritmes om dit te voorkomen.

Het doel van Google is om de gebruiker te verzekeren dat het altijd de meest relevante, interessante en actuele zoekresultaten oplevert bij het intikken van een zoekterm. Als Google dit niet doet zullen mensen op enig moment stoppen met het gebruik van Google en komt haar $ 30 miljard aan jaarlijkse advertentieomzet in gevaar. Daarnaast wordt Google ook in de nek gehijgd door sociale netwerken als Facebook, die indirect alternatieven voor Google aanbieden: het gerucht gaat al langer dat Facebook haar eigen sociale zoekmachine aan het ontwikkelen is. Google mag dan de grootste en bekendste zoekmachine wereldwijd zijn, als het niet levert wat het belooft kan het heel snel afgelopen zijn in het snel ontwikkelende en alsmaar veranderende IT-landschap.

In de afgelopen 2 jaar heeft Google steeds meer nadruk gelegd op het belang van de snelheid van websites, op unieke content en daarmee de aanval ingezet op zogenaamde content fabrieken.

Google houdt van unieke content

De laatste jaren is het belang van het schrijven en creëren van unieke inhoud (content) steeds groter geworden. Mensen gebruiken het internet om informatie te vinden over een onderwerp en daarom hecht Google zoveel waarde aan unieke content. Het creëren van unieke content beperkt zich niet alleen tot tekstuele inhoud, maar juist ook visueel: originele video’s, blogs en ebooks worden massaal gedeeld en hebben een belangrijk neveneffect. Hoe meer backlinks er zijn naar jouw video of blog, hoe hoger Google jouw site zal ranken.

Dit is waar de tactiek van ‘offsite optimization’ om de hoek komt kijken. Door dit toe te passen in je SEO strategie wordt je nog beter zichtbaar en vindt Google je nog belangrijker. De laatste stap om zo hoog mogelijk in Google te komen.

Off-page Optimization

SEO experts zijn het er in het algemeen over eens dat link building technieken (het opbouwen van een netwerk van links die naar jouw site verwijzen) voor 80% kunnen bijdragen aan de effectiviteit van iedere willekeurige SEO campagne. Off-page optimization of link building is verreweg de belangrijkste manier om je website goed gerankt te krijgen bij zoekmachines. De drijvende kracht hierachter zijn backlinks.

Het belang van Backlinks

Een link, of backlink, is de link de je van de ene webpagina naar een andere brengt. Backlinks zijn ongelooflijk belangrijk omdat het in feite de “stemmen” zijn die op je pagina worden uitgebracht. Deze stemmen vertellen aan de zoekmachines dat andere webpagina’s die van jou graag gebruiken voor specifieke informatie of relevante zoekterm. Het principe is eigenlijk kinderlijk eenvoudig: hoe meer websites gelinkt zijn naar die van jou, hoe hoger je ranking wordt. Overigens worden niet alle stemmen even zwaar meegewogen: links die komen van gerenommeerde sites als amazon.com of facebook.com zullen zwaarder meewegen dan die van een relatief onbekende site.

Hoe kun je je nu onderscheiden van de massa en een hogere positive in Google bewerkstelligen? Kijk goed naar wat de concurrentie doet. Probeer minimaal hetzelfde te doen en aan backlinks op te bouwen. Verder is het van belang om continu voor nieuwe, interessante en informatieve content te zorgen. Zorg dat Google je vindt. Ook door middel van gast blogs kun je er voor zorgen dat het aantal backlinks naar je site wordt vergroot. Laat iemand iets over je site schrijven op zijn eigen site, nieuwe backlinks gegarandeerd.

Dus vraag jezelf af: is de inhoud van mijn website waardevol genoeg om te worden gelinkt? Is het entertaining, informatief, uniek en inspirerend? Gebruik je multi-media zoals video en afbeeldingen om je inhoud kracht bij te zetten? Dus wees creatief en ga aan de slag, hoog in Google heb je zelf in de hand!

Rate this post
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0